1528
|
Arendal nevnt første gang i nederlandske tollpapirer.
|
1610
|
Arendal ble et knutepunkt hvor handelsborgere hadde rett til handel med
utlandet.
|
1641
|
Christan IV grunnla Kristiansand som kjøpstad i 1641 og forlangte at
alle borgere på Agder skulle flytte til Kristiansand. Arendalittene nektet.
|
1723
|
Arendal blir kjøpstad. Kjøpstadborgerne hadde enerett på handel med utlandet, alle handel fra
omegnen ble kanalisert via Kjøpstaden. Dette år regnes som Arendal bys
grunnlag.
|
1740
|
Arendal Havn fikk sin første havnefogd.
|
1807
|
Arendal vokste til vår nest største sjøfartsby etter Bergen med 11
prosent av landets handelstonnasje.
|
1819
|
Folk i Arendal fikk en spesiell opplevelse: et dampskip «Savannah» besøkte byen. Dette var første gang et dampskip anløp Europa og norsk havn.
|
1849
|
Navigasjonsakten på England og koloniene ble opphevet. Dette ga skipsfartsnæringen i Arendal et løft. Arendals store flåte av store og relativt nye seilskip kunne nå frakte varer til England og koloniene.
|
1884
|
I 1884 var Arendal Norges fremste sjøfartsby med ca. 500 skip på i alt 210 000 tonn (13
% av landets tonnasje). I 1886 kollapset bankvesenet i byen og nedgangstidene
var brutale.
|
1940
|
Arendal hadde landets 4.største tankskipsflåte; bare Oslo, Bergen og
Stavanger var større. 9. april 1940 ble Arendal besatt av tyske styrker som
ikke møtte motstand.
|
1970
|
Fra 1970 og frem mot 2000 gikk havnetrafikken i Arendal ned. Havna ble utkonkurrert av andre havner og hadde begrenset areal og kaier til å kunne operere effektivt.
|
1984
|
Før 1984 var Arendal Havn eid av staten. I 1984 overførte staten havnene til kommunene og laget en egen havne og farvannslov. Arendal havn ble opprettet som et kommunalt foretak, heleid av Arendal kommune. Arendal havn hadde sin virksomhet i sentrum av byen, med lasting og lossing av skip.
|
2008
|
2008 medførte en stor forandring i havne driften i Arendal. Industri og trafikk havnen ble flyttet fra sentrum til Eydehavn. Industristedet Eydehavn med mer enn 100 årig industrihistorie hadde gode naturgitte forhold for en industrialisert havn.
|
I dag
|
Arendal havn har hatt stor godsvekst økning og betydelig omsetningsøkning hvert år siden 2008. Havnedriften er kommersiell og havnen får ingen støtte eller tilskudd til sin drift, men er en viktig aktør for å sikre konkurranse logistikk for næringslivet. Arendal havn har vært en avgjørende faktor for å få etablert Morrow batteries i Arendal.
|