Ny Utenlandsfergerute fra Arendal havn, Eydehavn fra 2027

Arendal Havn tar et stort steg mot etablering av fremtidens transportsystem med ny planlagt utenlandsferge fra Eydehavn til Eemshaven i 2027. Den ambisiøse satsingen skal styrke regionens næringsliv, skape flere arbeidsplasser og bidra til økt verdiskapning og bærekraft.

Arendal havn sin terminal på Eydehavn, gjennomgår omfattende investeringer. Målet er klart: å gjøre havneområdet til en effektiv multifunksjonell hub for alle typer gods og passasjertransport. Arbeidet med en ny RoRo rampe (Roll-on/Roll-off) pågår og forventes ferdigstilt i 2025. Denne infrastrukturen vil være avgjørende for å håndtere selvgående rullende materiell, både fraktgods på trailere og personbiler, effektivt og bærekraftig.

Daglige avganger mellom Norge og Nederland:
Med en planlagt direkte fergerute fra Eydehavn til Eemshaven åpnes nye dører for både næringslivet og innbyggerne. Nederland er et naturlig valg som mottakshavn, da landet fungerer som en inngangsport til det europeiske markedet. Reisetid, lavere kostnader og høyere tillatt akselvekt i Nederland enn Tyskland, er faktorer som gjør denne ruten økonomisk gunstig for godsfrakt fra hele Sør-Norge. Samtidig vil passasjertransport styrke Sørlandet og reiselivet i en større region som inkluderer Agder, Telemark og Rogaland

Njordic Ferries B.V., samarbeider tett med Arendal Havn om å realisere prosjektet. En intensjonsavtale mellom partene ble inngått i januar 2024, og prosjektet har siden gjort betydelige fremskritt. Resentanter fra Njordic Ferries er til stede i Norge i februar 2025 for å møte lokale aktører og presentere status for prosjektet til politikere, vareeiere, reiselivsbransjen og interessenter.

En  ny effektiv korridor i Norges Grønne Transportstrategi

Norge har nasjonale mål om å overføre mer gods fra vei til sjø og bane, og en slik fergerute vil være i tråd med disse ambisjonene. I tillegg peker rapporter fra Grønt Skipsfartsprogram m.fl på at direkte skipsforbindelser mellom Sør-Norge og Europa kan redusere utslipp betydelig samtidig som det øker konkurransekraften til norske bedrifter.

Arendal Havn planlegger å bruke sine tilgjengelige arealer på Eydehavn til biloppstilling, tolltjenester og annen nødvendig infrastruktur. Dette vil ikke bare tiltrekke godsaktører, og passasjerer men også sikre smidig drift av fergetrafikken. I tillegg vil prosjektet kreve utbygging av en ny vei mellom havnen og E18, noe som ytterligere vil forbedre tilgjengeligheten til havnen.

Økt Verdiskapning og Arbeidsplasser

Arendal havn ser seg selv som et viktig verktøy for økt verdiskapning og flere arbeidsplasser i regionen, men også som en partner for næringslivet. Med etableringen av denne fergeruten forventes det en betydelig økning i både gods og passasjerer. Nær havnen i Eydehavn utvikles det nå et av Norges største industrielle områder med ca. 3400 dekar nye industriarealer, kjent som Eyde Energy Park og Eyde Material Park. Disse områdene vil ha tilgang til betydelig kraftforsyning allerede fra 2027, noe som gjør regionen svært attraktiv for kraftkrevende og logistikkintensive industrier, men også mindre bedrifter.

En fast fergerute vil ikke bare skape arbeidsplasser knyttet til havnedrift, men også bidra til vekst i bedrifter som vil dra nytte av forbindelsen til kontinentet. Dette inkluderer både eksport- og importbedrifter, samt aktører innen reiselivsnæringen.

Daglige avganger og ankomster

Fergeruten planlegges med to ferger og daglige avganger, og ruten vil være i drift i 2027. Njordic Ferries er godt i gang med å sikre finansiering til skip, bemanning og teknisk drift. Forretningsplanen er underlagt uavhengig 3de parts vurderinger, som konkluderer svært positivt.  

«Port of Arendal is our preferred choise of port in Southern Norway. Ideally situated on the southern coast. We are here to stay, and will operate out of Arendal in the long term»

Edwin van der Stam (Co-founder and chairman Njordic ferries B.V

Dette er en spennende utvikling for Arendal og regionen, men vil også være attraktivt for frakt fra andre landsdeler. Etter 18 timers overfart vil befinne man seg midt i det sentrale Europa- og unngå trafikkbelastede området i Danmark og Tyskland. En direkte forbindelse til Europa via sjøveien markerer en ny æra for logistikk, næringsliv og bærekraft. Havnestyrets arbeid med å realisere prosjektet er et tydelig signal om at Arendal Havn satser for fremtiden – og for regionens innbyggere.

Målet er klart: en konkurransedyktig og bærekraftig grønn transportkorridor mellom Sør-Norge og Europa.