Arendal Havn har igangsatt et strategisk viktig initiativ: etableringen av en ny RoPax-terminal i Eydehavn i tråd med Bystyrets vedtak. Terminalen skal håndtere både fraktgods og passasjerer.
Norges transportsystem er bygget på veitransportens premisser. Nye krav om reduserte co2 utslipp, høyere avgifter på fossilt drivstoff, økende veiprising og sjåførmangel – gjør at sjøtransporten vil få en viktigere rolle- og da trenger vi effektive havner.
Prosjektet, kalt RoPax – Fase 1, markerer starten på en planlagt ny fergeforbindelse mellom Eydehavn og Eemshaven i regionen Groningen, Nederland fra 2027.
Prosjektet skjer i nært samarbeide med Njordic Ferry Lines, og Seaport Groningen der målet er å knytte Nederland og Norge, og spesielt regionene Groningen og Agder tettere sammen, innen energi, reiseliv, bærekraftig transport og kultur. Dette er en langvarig forpliktelse.
– Samarbeidet med Njordic Ferry Lines gir prosjektet en tydelig retning og et konkret mål:
å gjenopprette en viktig sjøforbindelse mellom Norge og Europa, sier prosjektleder Rune Ljøstad.
Et løft for Arendal – allerede i første fase
Det forventes raske positive ringvirkninger for både næringsliv og turisme. En direkte fergeforbindelse mellom Eemshaven og Arendal gjør regionen lettere tilgjengelig.
– Vi forventer en økning i antall turister og reisende som ønsker å oppleve Sørlandets natur, kultur og gjestfrihet. Arendal settes igjen på kartet, etter at Fred.Olsen la ned sin fergrute til Danmark på 80-tallet sier Ljøstad.
Faseinndeling og fremtidige muligheter
Prosjektet er planlagt i tre faser for å holde investeringskostnadene nede og utvide tilbudet i tråd med etterspørselen.
- Fase 1: Midlertidig infrastruktur og drift for å muliggjøre oppstart.
- Fase 2: Permanent terminal med moderne fasiliteter.
- Fase 3: Full utbygging med ny linje til og fra et non-Schengen-land.
Illustrasjoner (Skisse 12–14) viser hvordan området kan utvikles frem mot 2033, dersom videre faser blir realisert.
Kompetanse og bærekraft i fokus
Prosjektet ledes av Rune Ljøstad, med Preben Asbjørnrød som teknisk rådgiver. Teamet har lagt stor vekt på fleksibilitet og bærekraft i utformingen av terminalen, med Sweco og Norconsult som sentrale bidragsytere i designprosessen.
– Løsningene vi bygger nå skal kunne videreutvikles i takt med fremtidige behov, sier Asbjørnrød.
Veien videre
Fase 1 er planlagt ferdigstilt i løpet av første halvår 2027.
Under linken finner du bilder med alle faser av prosjektet (PDF, 2 MB)
Foto: Arendal havn. Prosjektleder Rune Ljøstad til venstre og Teknisk Rådgiver Preben Asbjørnrød til høyre.